SEO-teksten

SEO-teksten schrijven & ranking | tips

Het simpele feit dat je ons gevonden hebt, bewijst dat we goed zijn in SEO-teksten en zoekmachine optimalisatie. Hoger in Google, lees deze pagina.

Illustratie bij SEO-teksten, hoger in Google. Ontwerper in zijn studio.
De tekstschrijvers hebben ons geholpen om opdrachtgevers flinke sprongen in Google te laten maken -Elvin, ontwerper bij 2weg | onderneming in vorm.

geüpdatet oktober 2020

SEO teksten met duidelijke zoekwoorden, mits goed verdeeld, bepalen waarop je wordt geïndexeerd, niet zozeer hoe hoog je in de ranking komt. Voor de ranking zijn onder andere links naar je site van belang, reacties en waarderingen. Op deze pagina tref je tips voor het verhogen van je vindbaarheid door middel van SEO geoptimaliseerde webteksten en nuttige opmerkingen over zoekmachine optimalisatie voor je ranking. (Inderdaad het is zoekmachineoptimalisatie. Zonder spatie, maar dit is een SEO tekst en de versie met een spatie geeft meer hits.)

Tekstwolk van woorden op SEO-teksten pagina van de tekstschrijvers. Hoger in Google door optimalisatie van een site
Woordfrequentie op deze pagina © de tekstschrijvers

Zoekwoorden in SEO teksten | Vindbaarheid

Google analyseert per zoekwoord hoe vaak het gemiddeld op webpagina’s over een onderwerp voorkomt. Goed geschreven SEO teksten verhogen de kans op een goede vindbaarheid. Omdat 80% van de lezers op internet teksten scanned is het van belang dat een korte kop het artikel treffend samenvat. Bij korte titels krijgen de woorden meer aandacht, ook van Google. De corpsgrootte van de kopregel is ook van belang voor de waardering van een zoekmachine.

Eén H1 kop per artikel, belangrijke alinea’s krijgen een H2 kop, subkoppen worden bedeeld met een H3 kop. Als in de laatste samenvattende alinea het zoekwoord (of synoniem) nog steeds voorkomt, is dat een indicatie dat de hele tekst daadwerkelijk over het onderwerp gaat. Hoe hoger het zoekvolume (hoe vaak er op een woord gezocht wordt) van een zoekwoord, hoe meer concurrentie. Voor startende ondernemers is het daarom verstandig om zich een tijd te richten op zoektermen van 3 woorden met een klein zoekvolume. Zoekvolumes kan je goed vergelijken op Google trends.

Hou ook rekening met de lengte van je webteksten: tussen de 300 en 1.000 woorden is optimaal voor artikelen die verdieping behoeven. Pagina’s met circa 1.700 woorden (ongeveer 7 minuutjes lezen) krijgen relatief veel aandacht, zulke artikelen worden gelezen door zoekers naar specifieke informatie. Kaartjes voor een popconcert verkoop je echter niet beter met ellenlange epistels en impulsieve aankopen doe je niet (meer) na het lezen van 1.000 woorden. Hoe langer de tekst, hoe vaker een zoekwoord in je SEO-tekst voor kan komen zonder dat het storend wordt. Niks abracadabra; logisch denken.

Heb je een vraag, stel hem hier.


Zoekmachine optimalisatie | Ranking

update oktober 2020

SEO is geen geheimzinnig gedoe, met wat kennis kun je je ranking ermee beïnvloeden. Dit is wat je minstens moet weten en doen.

SEO teksten. Houten plankjes met nummers op het strand, symbool voor page ranking. Door de tekstschrijvers hoger in Google.
© de tekstschrijvers

Afbeeldingen & alt-tags

Zoekmachines kunnen de plaatjes op je site niet lezen; de relevantie voor de tekst wordt dus bepaalt door het bijschrift en de omschrijving. Zelfs de alt-tags (de omschrijving voor slechtzienden) is van belang. Mocht de afbeelding niet weergegeven worden, is dit de tekst die dan verschijnt. Voorzie je foto’s daarom van zoektermen die relevant zijn. Zo dragen ook de titles van de afbeeldingen bij aan de vindbaarheid.

Backlink

Een link naar je pagina duidt op belangstelling voor je artikel, hoe groter de autoriteit van de linkgever, hoe groter de betekenis. Een link van DeTelegraaf is van een grotere waarde dan een link van hanszijnhengelshop.nl. Begrijpelijk, het eerste bedrijf zorgt voor meer verkeer naar je pagina. Backlinks kun je onderverdelen in “do follow” links en “no follow” links. Als we er vanuit gaan dat er 50 links naar een pagina van je site geplaatst zijn, dan hebben linkjes vanaf die pagina een waarde van 50 * X. Die waarde wordt niet doorgegeven bij “no follow” links: bijvoorbeeld URLs in een commentaar onder de betreffende pagina. Let ook op de spam score van je binnenkomende link, hoe groter het aantal links op een pagina, hoe groter de kans op een hoge spam score. Dit en meer kun je bekijken op moz.      

Duidelijke URLs

De url van de tekstschrijvers in beeld, illustratie bij seo teksten en hoe hoger in Google te komen.
© de tekstschrijvers

Een URL (Uniform Resource Locator) omschrijft, als het goed is, waar de betreffende pagina over gaat; voor Google ook een belangrijk punt. Geef je webpagina’s dus duidelijke titels. Gebruik in de URL van je pagina’s geen spatie; Google laat spaties zien als %20, gebruik zo nodig koppel tekens (-). Een website heeft categorieën met sub-categorieën die ook nog eens onderverdeeld worden. Die onderverdeling ziet er zo uit: roman/hoofdstuk/paragraaf/alinea/zin/woord/letter. Hoe korter de afstand naar de plaats van bestemming, hoe beter. De navigatielinks (de koppelingen in de navigatiebalk, kop- en voettekst) hebben vanzelfsprekend een lage SEO-waarde.

SEO teksten & interne links

Door binnen je site naar je eigen pagina’s te linken vestig je aandacht op door jezelf gekozen woorden en pagina’s. Op elke pagina minstens een interne link is aanbevelenswaardig. Met interne links bouw je een duidelijk schema, die structuur maakt veel duidelijk (voor Google) en maakt het mogelijk om doelgericht van de ene naar de andere pagina te navigeren. Wikipedia doet bijna niets anders. 

Laadtijd

speedtekst resultaten van de tekstschrijvers, illustratie bij SEO
Speedtest de tekstschrijvers

Hoe sneller, hoe beter. In elk geval de laadtijd onder de drie seconden houden. Volgens Google geven mobiele gebruikers namelijk een website 3 seconde de tijd om te laden, meer dan 50% verlaat een site als dit langer duurt. Hetzelfde bedrijf heeft te kennen gegeven dat van de 200 ranking factoren de paginasnelheid een belangrijke is.  Hier kun je de snelheid van je pagina testen. Deze site geeft een goed inzicht in hoe je pagina geladen wordt en doet suggesties om je laadsnelheid te verbeteren.

Latent Semantic Indexing

Wanneer je in een zoekmachine een woord typt is dat een zoekwoord (keyword), bij een aantal woorden heb je het over een zoekterm. Door toepassing van Latente Semantische Indexering zoeken zoekmachines ook naar woorden die (elders) in een zelfde context voorkomen, ermee samenhangen. Google vult ze voor je aan bij het inkloppen in het zoekvenster. Als een zoekmachine context gerelateerde woorden aantreft zorgt dat voor een hogere ranking.

Meta-beschrijving

Een meta-discription (Snippet) kan door de website bouwer worden ingevuld, deze omschrijving van je pagina’s voegt niets aan je ranking toe maar is in het gunstigste geval een samenvatting waarop een potentiële bezoeker kan reageren met een bezoek. De meta-description is zichtbaar in de zoekresultaten. Eigenlijk zijn die beschrijvingen indirecte SEO-teksten.

SEO titel

Bij korte titels krijgen de woorden meer aandacht, ook van Google.

Sitemap en een robots.txt bestand

Als de pagina’s goed zijn gekoppeld kunnen ‘crawlers’ de inhoud vinden en heb je een sitemap niet echt nodig. Met een sitemap kun je aangeven welke pagina’s belangrijk zijn, laten zien wanneer en hoe vaak een pagina is gewijzigd en of er vertalingen aanwezig zijn. Het robots.txt bestand is voor een zoekmachine belangrijk. Het geeft aan hoe ze een site effectief kunnen ‘crawlen’ en welke pagina’s hierbij uitgesloten moeten worden; bijvoorbeeld om dubbele content tegen te gaan. Het is een simpel tekstbestandje dat in de hoofdmap (root) hoort te staan.

Hoger in Google door Social media

Met een koppeling vanaf je site naar je Facebook-bedrijfspagina, Instagram en Twitteraccount scoor je punten.

Titel

Plaats het zoekwoord of de zoekopdracht zo ver mogelijk vooraan in de titel.

Tijdsduur van bezoek

Niet alleen het aantal bezoekers van je site, ook  hoe lang ze er op rondstruinen is voor je ranking van belang, evenals hoeveel pagina’s er bezocht worden. Hoe vaak er gescrolled wordt op je pagina telt trouwens ook mee.

Veilige verbinding (HTTPS)

HTTPS is een aanvulling op het HTTP-protocol met als doel een veilige uitwisseling van data. Bij gebruik van HTTPS worden de gegevens versleuteld. Sites met deze mogelijkheid hebben een hogere waardering voor Google dan sites zonder.

Reacties

Een reactie op je site duidt op actualiteit, een inhoudelijke reactie zou dus een (tijdelijke) invloed kunnen hebben op je plaatsing. Het actueel houden van je artikelen heeft zo bezien een grotere invloed. Een niet inhoudelijke reactie maakt je SEO-teksten niet sterker.  

Responsive ontwerp

Er wordt vaker op een mobieltje gezocht dan op een laptop of tablet; een ontwerp dat op elk apparaat goed functioneert is daarom van belang. Meerdere versie’s van dezelfde site is contraproductief; geen unieke content.

update oktober 2020:

Bert

Bert komt naar Nederland. BERT: Bidirectional Encoder Representations from Transformers. Google introduceerde BERT al in Amerika, binnenkort zijn wij aan de beurt. BERT heeft zich grondig in de taal verdiept en trekt zelfstandig tekstuele verbanden, kijkt naar de relatie tussen woorden waardoor langere zoekopdrachten (zoals spraak) beter begrepen worden. Het algoritme is dus in staat menselijke taal te begrijpen en bijvoorbeeld stijlfiguren zoals ironie te signaleren en te doorgronden. Hoewel Google verwacht dat het slechts voor zo’n 10% van de website’s gevolgen zal hebben is het wel een flinke update. De moeite van het bestuderen waard.

bron: https://arxiv.org/pdf/1810.04805.pdf

SEO teksten op de FAQ pagina

Een FAQ pagina kan je uitstekend inrichten voor spraak zoekopdrachten. Wanneer we typen zijn we zuinig met woorden. Gesproken zoekopdrachten zijn langer en beginnen meestal met 1 van de 5-W’s: wie, wat, waar, wanneer en waarom. Door spraak ingegeven zoekopdrachten nemen een vlucht, met name onder jongeren. Maak daar gebruik van.

Meta tekst

Het is blijkbaar goed als alle woorden uit de meta tekst (zwarte tekst onder blauwe zoekresultaten) op de betreffende pagina terugkomen. Test maar

Menu

Een URL een regionale toevoeging meegeven kan geen kwaad. Heb je een pagina in je menu die bijvoorbeeld ‘redigeren’ heet, plak er in de URL je vestigingsplaats of provincie achter. Zo verschijn je eerder in locale zoekopdrachten.

Mobile first

Tot een paar jaar geleden indexeerde Google alleen de desktop versie van een website. Nu er meer mobiel gezocht wordt dan op een desktop, indexeert de zoekreus de mobiele versie eerder. Prestaties van de mobiele versie van een website zijn dus belangrijker. Denk daarbij vooral aan de hoeveelheid MB’s van je pagina’s. Een zoekresultaat aanklikken kost data, wees zuinig voor je bezoeker. Zo helpt het de vindbaarheid om op je mobile versie foto’s na tekst te laten verschijnen. Informatie eerst, dan pas data slurpende afbeeldingen.

Openingstijden 

Sommige resultaten van een zoekopdracht zijn mede afhankelijk van de openingstijden zoals opgegeven in Google mijn bedrijf. Als je bijvoorbeeld om 23:40 naar een glaszetter zoekt, staan de bedrijven die dan (23:40) open zijn in de toppositie. Wel zo handig. Bedenk wel dat zoekmachines, na het analyseren van miljarden zoekopdrachten, heus wel weten voor welke bedrijfstakken dat zou kunnen gelden, en dus van nut is.  

Google vermelding van bedrijven, geordend naar openingstijden.
(Grappig, de 3 bedrijfsnamen beginnen met een “A”, de bedrijven zijn waarschijnlijk opgericht toen men nog in de Gouden Gids zocht.) 

SEO tekst en reputatie 

Ik denk dat reviews -op een site- met een bestaande naam en bijbehorende foto ook voor Google betrouwbaarder zijn: Google zal die naam in verband kunnen brengen met zijn of haar geschiedenis op het web, ook de foto zal eerder genoemd bedrijf herkennen. Die lui in Californië zijn slimmer dan je denkt. Zorg dus zelf ook voor een goede reputatie. Dat kan je bijvoorbeeld doen door je naam (& internetadres) op vakspecifieke pagina’s te vermelden onder een post met relevante content. Zo is ook duidelijker dat het jouw naam betreft, en niet die van een naamgenoot. 

Schema.org en regionale vindbaarheid

Met Schema.org kan je bijvoorbeeld een bedrijf of organisatie in verschillende categorieën onderbrengen, deze categorieën zijn eigenlijk ‘tags’ die als HTML op je pagina komen. Zoekmachines kunnen zulke pagina’s makkelijker doorzoeken en rubriceren. Het is verstandig om je Structured data in Google Rich Results Test Tool te testen. Het is geen makkelijk werkje maar het loont wel. Je kan er op die manier namelijk voor zorgen dat je lokaal wordt geïdentificeerd als bedrijf. Dat biedt ook voordelen bij de wisselende locaties die mobieltjes eigen is. Je zoekt op je telefoon bijvoorbeeld eerder naar een restaurant -in de buurt- dan op een laptop of PC. Een lokaal bedrijf zal door deze werkwijze hoger binnen de zoekresultaten verschijnen.

Met onder andere deze SEO tips ben je in staat om door een goed gebruik van zoekwoorden je vindbaarheid te vergroten en door beïnvloeding van je Off-page data je ranking te verbeteren. Mocht je er tegenop zien, laat je SEO-teksten dan door een bekwame tekstschrijver schrijven.

Heb je een vraag, stel hem hier.